Optymalizacja pod urządzenia mobilne
W wielu branżach ruch generowany z urządzeń mobilnych jest ogromną większością wszystkich odwiedzin witryny. Ten fakt w żadnym wypadku nie umknął takiemu gigantowi, jakim jest Google. Od dłuższego czasu optymalizacja strony pod urządzenia mobilne jest niezwykle istotnym czynnikiem SEO. Od tego, jak została przygotowana mobilna wersja serwisu, może zależeć wiele – pozycje zarówno podczas wyszukiwań z telefonów, tabletów, jak i komputerów.
Dlaczego optymalizacja pod urządzenia mobilne jest tak istotna?
Nawet świetnie zaprojektowana strona, która doskonale działa na komputerach może być niedostosowana do potrzeb urządzeń mobilnych. Nie każdy również wie, że wersja mobilna musi być zdefiniowana, jeśli witryna nie ma charakteru RWD.
Brak dbałości o wersję mobilną może przynieść jedynie negatywne efekty. Należy pamiętać, że Google kieruje się przede wszystkim prostymi zasadami – strona ma nieść wartość dla użytkownika i być przyjazna w obsłudze. To dwa kluczowe aspekty, które można rozbudowywać o kolejne mniejsze elementy.
Z pewnością każdy spotkał się choć raz z sytuacją, kiedy otworzył z poziomu telefonu komórkowego jakąś stronę i zobaczył po prostu pomniejszoną wersję wersji przeznaczonej na komputery. Z takiej strony nie korzysta się wygodnie, wszelkie operacje wymagają przybliżania, a nawigacja nie jest dostosowana do ekranów dotykowych. Zdarzają się również strony z wersją mobilną, która jest po prostu źle zrobiona – coś się źle wczytuje, inne elementy są błędnie przeskalowane, a część funkcji nie działa poprawnie. Właśnie tego należy się wystrzegać, bo stracić w oczach Google można naprawdę wiele!
Jakie elementy obejmuje optymalizacja strony pod urządzenia mobilne?
Wiele można dowiedzieć się z narzędzia oferowanego przez Google, które weryfikuje stronę pod kątem optymalizacji mobilnej – https://search.google.com/test/mobile-friendly. Wynik działania narzędzia zaprezentuje nam techniczne aspekty, które są w porządku lub wymagające poprawy.
W przypadku analizy optymalizacji stron pod urządzenia mobilne należy sprawdzić przede wszystkim:
1. Sposób budowy strony – responsywna czy mobilna?
Do uzyskania odpowiedniego skalowania poszczególnych elementów strony internetowej konieczne jest stworzenie strony w technologii, która wspiera responsywność lub zaprojektowanie zupełnie nowej odsłony – specjalnie na urządzenia mobilne.
Strona responsywna to taka, która automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości konkretnego ekranu i typu urządzenia. Dzięki temu zmieniają się przede wszystkim panele nawigacyjne i rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie. Ten sposób projektowania stron internetowych jest obecnie najpopularniejszy ze względu na gotowe rozwiązania, które sprawiają, że wdrożenie RWD jest szybkie, proste i tanie. To najprostszy sposób uzyskania dobrze wyglądającej na każdym urządzeniu witryny www.
Strona mobilna jest zaprojektowana i właściwie stworzona od podstaw z przeznaczeniem wyłącznie na urządzenia mobilne. Nierzadko w ogromnym stopniu różnią się od swoich desktopowych odpowiedników – przede wszystkim sposobem nawigacji i rozkładem treści, ale niekiedy również wyglądem. To rozwiązanie, które jest obecnie dość rzadko spotykane. Stosowano je wtedy, kiedy responsywność nie była powszechnie wykorzystywana. Obecnie strona mobilna jest godna rozważenia wyłącznie wtedy, kiedy planujemy posiadać tylko taką wersję strony. Jej wykonanie będzie tańsze niż całego serwisu zaprojektowanego z RWD.
W aspekcie SEO kwestia budowy również ma znaczenie – od kilku lat Google wspiera w rankingach strony responsywne. W kwietniu 2015 roku wydali stosowne oświadczenie na swoim blogu – Google Webmaster Central Blog (https://webmasters.googleblog.com/2015/04/rolling-out-mobile-friendly-update.html). Dodatkowo ze stronami RWD jest po prostu mniej zachodu podczas pozycjonowania, ponieważ mobilne odpowiedniki będą wymagały między innymi dodania kolejnych, innych przekierowań.
2. Szybkość wczytywania strony
Szybkość wczytywania strony jest jednym z najważniejszych kryteriów optymalizacji stron pod SEO – zarówno mobilnych, jak i desktopowych. Należy jednak pamiętać, że w przypadku wersji mobilnych może to być o wiele istotniejsza kwestia.
Google za wszelką cenę dba o to, aby wyświetlane wyniki wyszukiwania po prostu odpowiadały na potrzeby użytkowników i były dla nich przyjazne. W tym miejscu warto wskazać, że wiele badań pokazuje, że użytkownicy są niecierpliwi i jeśli ładowanie strony trwa zbyt długo, to z niej wychodzą i idą do konkurencji.
Z pewnością ktoś może zapytać „zbyt długo, czyli ile?” – odpowiedź może być dla wielu osób zaskakująca. Odpowiedni czas ładowania strony to mniej więcej 2 do 3 sekund. Każda kolejna sekunda zwłoki to ogromne spadki odwiedzin, konwersji i liczby odsłon.
Sprawdzenie prędkości ładowania strony można wykonać bezpłatnym narzędziem Google https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl). Po wykonanym teście uzyskujemy listę problemów i proponowanych możliwości.
Najczęściej dotyczy to zbyt dużych plików multimedialnych na stronie – wideo, zdjęć czy animacji. Jednak niekiedy problemy są o wiele większe i dotyczą na przykład źle zoptymalizowanego kodu witryny. Dlatego warto pamiętać, że wynik tego testu nie jest wszystkim – analiza tych danych i budowy strony przez specjalistę to podstawa.
3. Optymalizacja treści
Kolejny raz powracamy do podstawowej kwestii – sposobu przedstawiania strony użytkownikowi. Również w aspekcie treści na stronie to bardzo istotne, ponieważ – jakby na to nie spojrzeć – treść jest podstawową wartością, jaką prezentujemy odwiedzającym.
Dlatego istotne jest, aby strona była po prostu czytelna. Odpowiednio skomponowane nagłówki i łatwość czytania treści to podstawowe kwestie, na które należy w tym aspekcie zwrócić uwagę. Jest to szczególnie ważne w optymalizacji pod urządzenia mobilne, bo dysponują one o wiele mniejszymi ekranami, więc obszar roboczy powinien być mądrze zagospodarowany.
Czy ma to bezpośrednie przełożenie na SEO? Ciężko powiedzieć. Roboty Google starają się jak najlepiej odwzorować zachowania prawdziwego użytkownika, ale jednak nie są w stanie zrobić tego idealnie, więc tak indywidualne kwestie nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym. Jednak warto pamiętać, że zachowanie i zaangażowanie użytkowników już takim czynnikiem na pewno jest. Dbając o czytelność witryny – szczególnie w aspekcie mobilnym – sprawiamy, że jest przyjaźniejsza dla odwiedzających, co ma odwzorowanie w rankingu SEO strony.
4. User experience
User Experience, czyli całość wrażeń, jakie doświadcza użytkownik podczas korzystania z naszej strony internetowej to istotny aspekt, który również ma wpływ na SEO. Częściowo został poruszony w poprzednim podpunkcie odnośnie czytelności treści, lecz to nie wszystko.
Podstawową kwestią UX jest sama obecność strony mobilnej – czy to dedykowane, czy wygenerowanej poprzez RWD. Bez tego właściwe nie ma możliwości, aby korzystanie z witryny było przyjemne za pośrednictwem urządzenia mobilnego.
Kolejnym aspektem, nad którym warto się pochylić, jest nawigacja po serwisie – trzeba pamiętać, że obszar roboczy urządzeń mobilnych jest stosunkowo niewielki, choć obecnie jest znacznie lepiej, niż jeszcze kilka lat temu. To wymusza specyficzne rozwiązania nawigacyjne, jak na przykład rozwijane menu. Przy projektowaniu strony trzeba pamiętać, że do korzystania z telefonu najczęściej wykorzystujemy palce, czyli stosunkowo duży wskaźnik w stosunku do wielkości obszaru roboczego, co wymaga specyficznego podejścia do projektu. Konieczne jest minimalizowanie ryzyka przypadkowego kliknięcia w odnośnik, stosowanie czytelnych i dużych elementów nawigacyjnych oraz takich fontów, które zarówno pod kątem wyglądu i rozmiaru sprawią, że czytanie zamieszczonych treści będzie proste i przyjemne.
Istotnym elementem jest także optymalizacja umieszczonych na stronie reklam. Absolutnie niedopuszczalne są wyskakujące reklamy, które przysłaniają treść lub utrudniają nawigowanie po stronie. Wpis na Blogu Google bezpośrednio wskazuje, że takie praktyki będą wpływały negatywnie na ranking witryny (https://webmasters.googleblog.com/2016/08/helping-users-easily-access-content-on.html). Użytkownik powinien przejść bezpośrednio do interesującej go treści, a nie irytować się w poszukiwaniu możliwości zamknięcia uciążliwej reklamy.
Warto odpowiedzieć na pytanie, jak dbałość o User Exprience może przełożyć się na wyniki w SEO. Nie powinien być zaskoczeniem fakt, że kolejny raz wszystko dotyczy zaangażowania użytkowników w korzystanie z witryny. Google w coraz większym stopniu bierze pod uwagę zachowania użytkowników, czyli czas spędzony na stronie, liczbę obejrzanych podstron czy też ilość oraz częstotliwość odwiedzin danej witryny.
Optymalizacja pod urządzenia mobilne – w obecnych czasach to podstawa
Zważywszy na to, że w wielu branżach ruch z urządzeń mobilnych stanowi ogromną większość, kwestia optymalizacji pod telefony i tablety to podstawowy element działań SEO. Jednak nie warto tego obszaru zaniedbywać nawet w sytuacji, gdy ruch z urządzeń mobilnych stanowi mniejszość, ponieważ zła optymalizacja w aspekcie mobilnym może przełożyć się na spadki rankingu w wyszukiwaniach desktopowych.
Podchodząc do tematu SEO kompleksowo i poważnie, optymalizacja strony pod urządzenia mobilne jest wysoko na liście priorytetów. Dane wskazują, że wśród zaindeksowanych witryn jedynie niewielka część nie jest dostosowana pod telefony i tablety. Także, jakby na to nie patrzeć, wersja responsywna lub mobilna to podstawa, a jedynie odpowiednia jej optymalizacja może pomóc w wyróżnieniu się spośród innych adresów walczących o najwyższe pozycje.