Mapę strony XML można porównać do swego rodzaju przewodnika turystycznego dla robotów indeksujących. Mówiąc najprościej – jest to lista najważniejszych miejsc, które robot powinien odwiedzić zapisana w odpowiedniej, zrozumiałej dla algorytmu formie.
Sitemap XML jest niezwykle istotnym elementem optymalizacji SEO szczególnie w przypadku naprawdę rozbudowanych serwisów z tysiącami podstron. W takim przypadku właściwie wyłącznie poprawnie skonfigurowana mapa XML pozwoli na szybką i skuteczną indeksację treści. Można z tego skorzystać także w przypadku stron z mniejszą liczbą podstron – z pewnością nie zaszkodzi, a może w dużym stopniu pomóc.
Dlaczego badamy Sitemap XML?
Pierwszą kwestią jest przede wszystkim zweryfikowanie tego, czy sitemap XML w ogóle istnieje. Wiele witryn nie posiada nawet najbardziej okrojonej wersji mapy strony w postaci XML. Jeśli jednak mapa została sporządzona, to warto przeanalizować, czy ma odpowiednią strukturę. Utworzona błędnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, a nawet może w pewnym stopniu zaszkodzić.
Podobnie jak w przypadku analizy pliku robotx.txt, sitemap XML powinien zostać dokładnie sprawdzony przez specjalistę SEO. Nawet jeśli mapa została wygenerowana dedykowanym do tego narzędziem, mogą zdarzyć się błędy. Najczęściej spotykanym problemem jest dodawanie do sitemap XML adresów panelu logowania i rejestracji, konkretnych tagów, regulaminów itp. Nagminnie niepoprawnie są również oznaczane priorytety poszczególnych stron.
Ważnym elementem używania sitemap XML jest także jej odpowiednie umiejscowienie na serwerze. Podczas audytu sprawdzamy, czy plik z mapą w formie XML jest dostępny w głównym katalogu – tuż obok strony głównej. Powinien być dostępny pod adresem www.mojastrona.pl/sitemap.xml.