Strony z kodem odpowiedzi 4xx

Strony z kodem odpowiedzi 4xx

Błędy 4xx, błąd 404 – czy to zawsze błędy użytkownika? Błędy zwracane w postaci trzycyfrowej z 4 na początku to tak zwane „błędy spowodowane przez użytkownika”. Nie należy rozumieć tego dosłownie, ponieważ znaczna część z nich jest tak naprawdę winą administratora strony.

Błędy 4xx odpowiadają między innymi za:

  • 400 – Wysłanie błędnego zapytania;
  • 401 – Konieczność autoryzacji połączenia;
  • 403 – Przejście na stronę z ochroną dostępu;
  • 404 – Nieodnalezienie pliku na serwerze;
  • 408 – Przekroczenie czasu oczekiwania;
  • 417 – Niepowodzenie w zwracaniu zawartości.

Błędów typu 4xx jest więcej, lecz wyżej wymienione to te, z którymi najczęściej się spotykamy.

Przyczyną występowania takiego błędu może być na przykład literówka w adresie podstrony –www.mojastrona.pl/onas zamiast www.mojastrona.pl/o-nas. Oczywiście użytkownik może błędnie wpisać adres w przeglądarce i wtedy to będzie błąd spowodowany z jego winy. Zdarzają się jednak sytuacje, w których tak problem jest spowodowany błędnym podpięciem linka pod przycisk lub odnośnik. Tego rodzaju niedociągnięć i przeoczeń koniecznie musimy unikać.

Najczęściej występującym i najbardziej wpływającym na ranking strony jest błąd 404, czyli informacja o nieodnalezieniu pliku z kodem podstrony na serwerze. Taki błąd powstaje w wyniku usunięcia konkretnej podstrony i adresu – jeśli pod danym linkiem istniała wcześniej strona, ale zawartość odpowiadającego za nią katalogu została usunięta, użytkownik otrzyma błąd 404. Również błędnie wprowadzony adres jest źródłem kodu 404.

Dlaczego badamy błędy 4xx?

Występowanie błędów 4xx jest istotnym czynnikiem rankingowym, ponieważ roboty Google dbają o to, aby wysoko pozycjonowane strony dostarczały użytkownikom jakość w najlepszym tego słowa znaczeniu. Odnośniki kierujące na strony z błędami 4xx to zdecydowanie nie jest to, czego oczekuje zarówno użytkownik, jak i algorytm rankingujący.

Co więcej – problem z błędami 4xx nie musi leżeć wyłącznie w obrębie Twojej strony. Istotne są także odnośniki do zewnętrznych witryn, więc warto również to przeanalizować. To problem dotykający przede wszystkim strony z możliwością umieszczania komentarzy lub wpisów z odnośnikami oraz witryny, w których autor zamieszcza linki pod artykułami – do badań, produktów lub innych treści.

Więcej o tym w artykule na temat Broken Link Checkera (https://icomseo.pl/blog/broken-link-checker-wordpress-jak-znalezc-i-usunac-niedzialajace-linki-w-wordpressie/).

Zobacz również
Najlepsze narzędzia do analizy backlinków – które wybrać do skutecznego pozycjonowania?
Najlepsze narzędzia do analizy backlinków – które wybrać do skutecznego pozycjonowania?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 01.04.2025

Analiza backlinków to jeden z filarów skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Linki prowadzące do witryny wpływają nie tylko na widoczność...

Najczęstsze błędy w stosowaniu tagów canonical – jak unikać problemów z duplikacją treści w SEO?
Najczęstsze błędy w stosowaniu tagów canonical – jak unikać problemów z duplikacją treści w SEO?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 01.04.2025

Trafne stosowanie tagów canonical to jedna z kluczowych technik optymalizacji witryny pod kątem SEO, szczególnie w kontekście stron z...

Noindex, canonical, 301 – jak skutecznie zarządzać indeksacją stron w SEO
Noindex, canonical, 301 – jak skutecznie zarządzać indeksacją stron w SEO
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.03.2025

Właściwe zarządzanie indeksacją stron internetowych ma kluczowe znaczenie dla ich widoczności w wynikach wyszukiwania. Użycie znaczników noindex, canonical oraz...

Jak poprawić LCP, FID i CLS? Kompleksowy poradnik optymalizacji Core Web Vitals na 2025 rok
Jak poprawić LCP, FID i CLS? Kompleksowy poradnik optymalizacji Core Web Vitals na 2025 rok
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.03.2025

Optymalizacja wskaźników Core Web Vitals, takich jak LCP, FID i CLS, ma kluczowe znaczenie dla poprawy doświadczenia użytkowników oraz...

Jak poprawnie stosować linkowanie wewnętrzne na stronie?
Jak poprawnie stosować linkowanie wewnętrzne na stronie?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.02.2025

Linkowanie wewnętrzne to kluczowy element optymalizacji SEO, który pozwala na lepsze indeksowanie witryny przez wyszukiwarki oraz poprawia nawigację dla...

Najlepsze strategie linkowania wewnętrznego w dużych serwisach
Najlepsze strategie linkowania wewnętrznego w dużych serwisach
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.02.2025

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z kluczowych elementów optymalizacji SEO w dużych serwisach internetowych. Odpowiednio zaprojektowana struktura linków nie tylko...

Dlaczego responsywność jest kluczowa dla SEO w 2025 roku?
Dlaczego responsywność jest kluczowa dla SEO w 2025 roku?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 07.01.2025

W 2025 roku responsywność stron internetowych odgrywa kluczową rolę w sukcesie strategii SEO. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii mobilnych,...

Jak wykorzystać dane strukturalne do poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania?
Jak wykorzystać dane strukturalne do poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 07.01.2025

W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji online, firmy i osoby prowadzące strony internetowe muszą stosować nowoczesne techniki, aby wyróżnić...

Lifecycle Marketing: Kompleksowy Przewodnik po Marketingu Cyklu Życia Klienta
Lifecycle Marketing: Kompleksowy Przewodnik po Marketingu Cyklu Życia Klienta
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 02.12.2024

W erze cyfrowej, w której konkurencja jest bardziej zacięta niż kiedykolwiek wcześniej, firmy muszą robić więcej niż tylko przyciągać...