Strony z kodem odpowiedzi 4xx

Strony z kodem odpowiedzi 4xx

Błędy 4xx, błąd 404 – czy to zawsze błędy użytkownika? Błędy zwracane w postaci trzycyfrowej z 4 na początku to tak zwane „błędy spowodowane przez użytkownika”. Nie należy rozumieć tego dosłownie, ponieważ znaczna część z nich jest tak naprawdę winą administratora strony.

Błędy 4xx odpowiadają między innymi za:

  • 400 – Wysłanie błędnego zapytania;
  • 401 – Konieczność autoryzacji połączenia;
  • 403 – Przejście na stronę z ochroną dostępu;
  • 404 – Nieodnalezienie pliku na serwerze;
  • 408 – Przekroczenie czasu oczekiwania;
  • 417 – Niepowodzenie w zwracaniu zawartości.

Błędów typu 4xx jest więcej, lecz wyżej wymienione to te, z którymi najczęściej się spotykamy.

Przyczyną występowania takiego błędu może być na przykład literówka w adresie podstrony –www.mojastrona.pl/onas zamiast www.mojastrona.pl/o-nas. Oczywiście użytkownik może błędnie wpisać adres w przeglądarce i wtedy to będzie błąd spowodowany z jego winy. Zdarzają się jednak sytuacje, w których tak problem jest spowodowany błędnym podpięciem linka pod przycisk lub odnośnik. Tego rodzaju niedociągnięć i przeoczeń koniecznie musimy unikać.

Najczęściej występującym i najbardziej wpływającym na ranking strony jest błąd 404, czyli informacja o nieodnalezieniu pliku z kodem podstrony na serwerze. Taki błąd powstaje w wyniku usunięcia konkretnej podstrony i adresu – jeśli pod danym linkiem istniała wcześniej strona, ale zawartość odpowiadającego za nią katalogu została usunięta, użytkownik otrzyma błąd 404. Również błędnie wprowadzony adres jest źródłem kodu 404.

Dlaczego badamy błędy 4xx?

Występowanie błędów 4xx jest istotnym czynnikiem rankingowym, ponieważ roboty Google dbają o to, aby wysoko pozycjonowane strony dostarczały użytkownikom jakość w najlepszym tego słowa znaczeniu. Odnośniki kierujące na strony z błędami 4xx to zdecydowanie nie jest to, czego oczekuje zarówno użytkownik, jak i algorytm rankingujący.

Co więcej – problem z błędami 4xx nie musi leżeć wyłącznie w obrębie Twojej strony. Istotne są także odnośniki do zewnętrznych witryn, więc warto również to przeanalizować. To problem dotykający przede wszystkim strony z możliwością umieszczania komentarzy lub wpisów z odnośnikami oraz witryny, w których autor zamieszcza linki pod artykułami – do badań, produktów lub innych treści.

Więcej o tym w artykule na temat Broken Link Checkera (https://icomseo.pl/blog/broken-link-checker-wordpress-jak-znalezc-i-usunac-niedzialajace-linki-w-wordpressie/).

Zobacz również
Jak wybrać słowa kluczowe, które naprawdę przynoszą klientów (nie tylko kliknięcia)
Jak wybrać słowa kluczowe, które naprawdę przynoszą klientów (nie tylko kliknięcia)
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.11.2025

Dobór słów, które przyciągają uwagę użytkownika, to jedno. Ale dobór takich, które przynoszą realnych klientów, to zupełnie inna gra....

SEO dla dyrektorów marketingu – jak pokazać wyniki zarządowi i dostać większy budżet
SEO dla dyrektorów marketingu – jak pokazać wyniki zarządowi i dostać większy budżet
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.11.2025

W świecie marketingu cyfrowego SEO przestało być jedynie technicznym działem – stało się strategicznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej. Dla...

LSI keywords – czy naprawdę mają znaczenie w SEO?
LSI keywords – czy naprawdę mają znaczenie w SEO?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 30.09.2025

W świecie pozycjonowania co kilka lat pojawia się nowe hasło, które rozpala branżowe dyskusje. Jednym z takich terminów są...

Jak optymalizować stare artykuły, żeby zyskały drugie życie w Google
Jak optymalizować stare artykuły, żeby zyskały drugie życie w Google
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 30.09.2025

Stare treści na blogu czy w serwisie często leżą zapomniane, mimo że wciąż mają potencjał, by generować wartościowy ruch...

SEO dla startupów – jak budować widoczność, nie mając dużego budżetu?
SEO dla startupów – jak budować widoczność, nie mając dużego budżetu?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 29.08.2025

Startupy rodzą się w atmosferze entuzjazmu i innowacji, ale bardzo często borykają się z ograniczonymi środkami finansowymi. Właśnie dlatego...

Jak rozpoznać dobrą agencję SEO? 7 pytań, które warto zadać przed podpisaniem umowy
Jak rozpoznać dobrą agencję SEO? 7 pytań, które warto zadać przed podpisaniem umowy
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 29.08.2025

Wybór agencji SEO to decyzja, która może przesądzić o rozwoju całego biznesu w internecie. Jedni obiecują szybkie efekty, inni...

SEO dla branży usługowej – jak zdobyć klientów, którzy szukają właśnie Ciebie?
SEO dla branży usługowej – jak zdobyć klientów, którzy szukają właśnie Ciebie?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 01.08.2025

Branża usługowa w świecie SEO to zupełnie osobna historia. Nie sprzedajesz fizycznych produktów, nie masz sklepu internetowego, a Twoi...

Czy Google rozpoznaje i faworyzuje treści generowane przez AI?
Czy Google rozpoznaje i faworyzuje treści generowane przez AI?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 01.08.2025

Od czasu dynamicznego rozwoju narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, jak ChatGPT czy Gemini, świat SEO przeżywa istotne przemiany. Coraz...

Jak tworzyć wartościowy content edukacyjny zgodny z zasadami SEO?
Jak tworzyć wartościowy content edukacyjny zgodny z zasadami SEO?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 02.07.2025

W erze cyfrowej wiedza dostępna online staje się jednym z głównych źródeł nauki i rozwoju. Instytucje edukacyjne, nauczyciele, korepetytorzy...