Sitemap XML mapa strony dla robotów indeksujących

Sitemap XML mapa strony dla robotów indeksujących

Mapę strony XML można porównać do swego rodzaju przewodnika turystycznego dla robotów indeksujących. Mówiąc najprościej – jest to lista najważniejszych miejsc, które robot powinien odwiedzić zapisana w odpowiedniej, zrozumiałej dla algorytmu formie.

Sitemap XML jest niezwykle istotnym elementem optymalizacji SEO szczególnie w przypadku naprawdę rozbudowanych serwisów z tysiącami podstron. W takim przypadku właściwie wyłącznie poprawnie skonfigurowana mapa XML pozwoli na szybką i skuteczną indeksację treści. Można z tego skorzystać także w przypadku stron z mniejszą liczbą podstron – z pewnością nie zaszkodzi, a może w dużym stopniu pomóc.

Dlaczego badamy Sitemap XML?

Pierwszą kwestią jest przede wszystkim zweryfikowanie tego, czy sitemap XML w ogóle istnieje. Wiele witryn nie posiada nawet najbardziej okrojonej wersji mapy strony w postaci XML. Jeśli jednak mapa została sporządzona, to warto przeanalizować, czy ma odpowiednią strukturę. Utworzona błędnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, a nawet może w pewnym stopniu zaszkodzić.

Podobnie jak w przypadku analizy pliku robotx.txt, sitemap XML powinien zostać dokładnie sprawdzony przez specjalistę SEO. Nawet jeśli mapa została wygenerowana dedykowanym do tego narzędziem, mogą zdarzyć się błędy. Najczęściej spotykanym problemem jest dodawanie do sitemap XML adresów panelu logowania i rejestracji, konkretnych tagów, regulaminów itp. Nagminnie niepoprawnie są również oznaczane priorytety poszczególnych stron.

Ważnym elementem używania sitemap XML jest także jej odpowiednie umiejscowienie na serwerze. Podczas audytu sprawdzamy, czy plik z mapą w formie XML jest dostępny w głównym katalogu – tuż obok strony głównej. Powinien być dostępny pod adresem www.mojastrona.pl/sitemap.xml.

Zobacz również
Niekompletne wartości hreflang
Niekompletne wartości hreflang
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Trzeba zadbać o to, aby wszystkie wartości hreflang były uzupełnione. Jak już wspominaliśmy, jedynie pełna struktura dobrze zorganizowanych atrybutów...

Brakujące wartości „x-default”
Brakujące wartości „x-default”
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Atrybut w postaci „x-default” nie jest obowiązkowy, ale jak to często w przypadku pozycjonowania bywa – to dobra praktyka,...

Strony niekanoniczne z elementami hreflang
Strony niekanoniczne z elementami hreflang
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Zarówno atrybuty hreflang, jak i odnośniki kanoniczne wskazują pewną stronę robotom indeksującym, co może budzić pewne problemy. Jak wiadomo,...

Sprzeczne elementy hreflang
Sprzeczne elementy hreflang
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Atrybut hreflang musi być wypełniony zgodnie z określonymi zasadami. Niekiedy ktoś zrobi to błędnie – z różnych przyczyn. W...

Brakujące linki powrotne
Brakujące linki powrotne
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Poprawna budowa struktury atrybutów hreflang gwarantuje poprawne ich odczytywanie przez wyszukiwarki. Jeśli nie zostaną zachowane konkretne zasady, to roboty...

Nieprawidłowe adresy URL
Nieprawidłowe adresy URL
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Atrybuty hreflang zawierają adres URL, który musi być poprawny. Również w tym przypadku, jak w wielu innych, niekiedy dochodzi...

Nieprawidłowe kody języków
Nieprawidłowe kody języków
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Wszelkie kody języków muszą być zgodne z normami ISO 639-1 (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ISO_639-1_codes), jeśli strona posiada tylko różne wersje językowe.

Strony z elementami hreflang
Strony z elementami hreflang
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Weryfikacja poprawności użycia znaczników hreflang jest bardzo istotna. Wszystkie strony, które mają takie tagi zawarte w swoim kodzie, powinny...

Wersje językowe
Wersje językowe
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Obecnie świat jest tak ze sobą połączony, że wiele wersji językowych jest praktycznie obowiązkowym elementem nowoczesnej strony internetowej. W...