Duplikaty stron to jeden z największych problemów wielu serwisów internetowych. W zależności od tego, jak witryna jest zbudowana, może generować nawet setki tysięcy stron o zduplikowanej treści. Oczywiście najlepiej po prostu nie dopuścić do takiej sytuacji, ale niekiedy wymagane jest zastosowanie kodu rel = „cannonical”, czyli wskazania adresu strony podstawowej.
Kiedy stosujemy rel = „cannonical”
Patrząc pod kątem SEO, powinniśmy wystrzegać się wszelkich duplikatów stron i treści. Google promuje wyłącznie mocne i unikalne treści, a wykorzystywanie duplikatów może jedynie negatywnie wpłynąć na jakość witryny.
Sposobem na rozwiązanie problemu duplikacji stron – na przykład w przypadku sklepów internetowych – jest zastosowanie dodatkowego fragmentu kodu rel = „cannonical”, który robotom Google wskazuje pierwowzór – pierwszą stronę, na której są warte do zaindeksowania treści.
Kod rel = „cannonical” – gdzie się znajduje i jak go ustalić?
Dodanie kodu rel = „cannonical” polega po prostu na dopisaniu go w nagłówku HTML danej podstrony.
Przykładowo – sklep internetowy ma w swojej ofercie koszule męskie – w kratkę, kolorowe, jednolite, eleganckie i casualowe. W takim przypadku główną kategorią są „Koszule męskie”, a reszta stron różni się jedynie zawartością w postaci różnych produktów. To może być uznane za duplikację treści, jeśli na stronie znajdują się opisy lub inne teksty. W takiej sytuacji odpowiednim kodem rel = „cannonical” dla wszystkich podstron z określonym typem koszuli byłby:
<link rel=”cannonical” href=”https://sklepinternetowy.pl/odziez/meska/koszule/”>
Strony z duplikatem kodu rel = „cannonical”
Duplikacja w aspekcie SEO jest zła – jak się okazuje, również w przypadku kodów z adresami kanonicznymi. W takiej sytuacji roboty Google często to zupełnie ignorują i nie biorą pod uwagę żadnego z wpisanych adresów. To prowadzi jedynie do pogorszenia sytuacji w aspekcie pozycjonowania, ponieważ z jakiegoś powodu adresy kanoniczne zostały jednak ustalone.
Rozważanie budzi jednak kwestia, skąd mogą pojawić się duplikaty rel = „cannonical”. Dotyczy to przede wszystkim stron zbudowanych na zewnętrznych CMS – na przykład WordPress. Niektóre wtyczki automatycznie generują adresy kanoniczne i dodają je do kodu witryny. Nie analizują, czy wcześniej ktoś już je określał, czy nie.
Jedynym sposobem na weryfikację tego problemu jest sprawdzenie, czy w kodzie witryny nie występują zwielokrotnione znaczniki rel = „cannonical”. Jeśli tak, to trzeba je po prostu usunąć – ręcznie lub poprzez odnalezienie odpowiedzialnej za to wtyczki. Jeśli za sprawą duplikacji stoi wtyczka, to warto lepiej przyjrzeć się tematowi, ponieważ nawet ręczne usunięcie zduplikowanych adresów kanonicznych może nie rozwiązać problemu. Mogą pojawić się ponownie – na przykład podczas aktualizacji wtyczki lub z biegiem jej działania.