Strony z duplikatem kodu rel =”canonical”

Strony z duplikatem kodu rel =”canonical”

Duplikaty stron to jeden z największych problemów wielu serwisów internetowych. W zależności od tego, jak witryna jest zbudowana, może generować nawet setki tysięcy stron o zduplikowanej treści. Oczywiście najlepiej po prostu nie dopuścić do takiej sytuacji, ale niekiedy wymagane jest zastosowanie kodu rel = „cannonical”, czyli wskazania adresu strony podstawowej.

Kiedy stosujemy rel = „cannonical”

Patrząc pod kątem SEO, powinniśmy wystrzegać się wszelkich duplikatów stron i treści. Google promuje wyłącznie mocne i unikalne treści, a wykorzystywanie duplikatów może jedynie negatywnie wpłynąć na jakość witryny.

Sposobem na rozwiązanie problemu duplikacji stron – na przykład w przypadku sklepów internetowych – jest zastosowanie dodatkowego fragmentu kodu rel = „cannonical”, który robotom Google wskazuje pierwowzór – pierwszą stronę, na której są warte do zaindeksowania treści.

 

Kod rel = „cannonical” – gdzie się znajduje i jak go ustalić?

Dodanie kodu rel = „cannonical” polega po prostu na dopisaniu go w nagłówku HTML danej podstrony.

Przykładowo – sklep internetowy ma w swojej ofercie koszule męskie – w kratkę, kolorowe, jednolite, eleganckie i casualowe. W takim przypadku główną kategorią są „Koszule męskie”, a reszta stron różni się jedynie zawartością w postaci różnych produktów. To może być uznane za duplikację treści, jeśli na stronie znajdują się opisy lub inne teksty. W takiej sytuacji odpowiednim kodem rel = „cannonical” dla wszystkich podstron z określonym typem koszuli byłby:

<link rel=”cannonical” href=”https://sklepinternetowy.pl/odziez/meska/koszule/”>

 

Strony z duplikatem kodu rel = „cannonical”

Duplikacja w aspekcie SEO jest zła – jak się okazuje, również w przypadku kodów z adresami kanonicznymi. W takiej sytuacji roboty Google często to zupełnie ignorują i nie biorą pod uwagę żadnego z wpisanych adresów. To prowadzi jedynie do pogorszenia sytuacji w aspekcie pozycjonowania, ponieważ z jakiegoś powodu adresy kanoniczne zostały jednak ustalone.

Rozważanie budzi jednak kwestia, skąd mogą pojawić się duplikaty rel = „cannonical”. Dotyczy to przede wszystkim stron zbudowanych na zewnętrznych CMS – na przykład WordPress. Niektóre wtyczki automatycznie generują adresy kanoniczne i dodają je do kodu witryny. Nie analizują, czy wcześniej ktoś już je określał, czy nie.

Jedynym sposobem na weryfikację tego problemu jest sprawdzenie, czy w kodzie witryny nie występują zwielokrotnione znaczniki rel = „cannonical”. Jeśli tak, to trzeba je po prostu usunąć – ręcznie lub poprzez odnalezienie odpowiedzialnej za to wtyczki. Jeśli za sprawą duplikacji stoi wtyczka, to warto lepiej przyjrzeć się tematowi, ponieważ nawet ręczne usunięcie zduplikowanych adresów kanonicznych może nie rozwiązać problemu. Mogą pojawić się ponownie – na przykład podczas aktualizacji wtyczki lub z biegiem jej działania.

Zobacz również
Optymalizacja profilu LinkedIn dla lepszej widoczności w wynikach Google
Optymalizacja profilu LinkedIn dla lepszej widoczności w wynikach Google
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 05.05.2025

Profil na LinkedIn to nie tylko cyfrowa wizytówka, lecz także jedno z kluczowych narzędzi personal brandingu w sieci. Coraz...

Jak pisać posty na LinkedIn, które mają szansę pojawić się wysoko w wynikach Google?
Jak pisać posty na LinkedIn, które mają szansę pojawić się wysoko w wynikach Google?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 05.05.2025

LinkedIn to nie tylko platforma do budowania relacji biznesowych, lecz także potężne narzędzie SEO. Właściwie napisany post może nie...

Najlepsze narzędzia do analizy backlinków – które wybrać do skutecznego pozycjonowania?
Najlepsze narzędzia do analizy backlinków – które wybrać do skutecznego pozycjonowania?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 01.04.2025

Analiza backlinków to jeden z filarów skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Linki prowadzące do witryny wpływają nie tylko na widoczność...

Najczęstsze błędy w stosowaniu tagów canonical – jak unikać problemów z duplikacją treści w SEO?
Najczęstsze błędy w stosowaniu tagów canonical – jak unikać problemów z duplikacją treści w SEO?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 01.04.2025

Trafne stosowanie tagów canonical to jedna z kluczowych technik optymalizacji witryny pod kątem SEO, szczególnie w kontekście stron z...

Noindex, canonical, 301 – jak skutecznie zarządzać indeksacją stron w SEO
Noindex, canonical, 301 – jak skutecznie zarządzać indeksacją stron w SEO
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.03.2025

Właściwe zarządzanie indeksacją stron internetowych ma kluczowe znaczenie dla ich widoczności w wynikach wyszukiwania. Użycie znaczników noindex, canonical oraz...

Jak poprawić LCP, FID i CLS? Kompleksowy poradnik optymalizacji Core Web Vitals na 2025 rok
Jak poprawić LCP, FID i CLS? Kompleksowy poradnik optymalizacji Core Web Vitals na 2025 rok
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.03.2025

Optymalizacja wskaźników Core Web Vitals, takich jak LCP, FID i CLS, ma kluczowe znaczenie dla poprawy doświadczenia użytkowników oraz...

Jak poprawnie stosować linkowanie wewnętrzne na stronie?
Jak poprawnie stosować linkowanie wewnętrzne na stronie?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.02.2025

Linkowanie wewnętrzne to kluczowy element optymalizacji SEO, który pozwala na lepsze indeksowanie witryny przez wyszukiwarki oraz poprawia nawigację dla...

Najlepsze strategie linkowania wewnętrznego w dużych serwisach
Najlepsze strategie linkowania wewnętrznego w dużych serwisach
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.02.2025

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z kluczowych elementów optymalizacji SEO w dużych serwisach internetowych. Odpowiednio zaprojektowana struktura linków nie tylko...

Dlaczego responsywność jest kluczowa dla SEO w 2025 roku?
Dlaczego responsywność jest kluczowa dla SEO w 2025 roku?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 07.01.2025

W 2025 roku responsywność stron internetowych odgrywa kluczową rolę w sukcesie strategii SEO. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii mobilnych,...