Strony z duplikatem kodu rel =”canonical”

Strony z duplikatem kodu rel =”canonical”

Duplikaty stron to jeden z największych problemów wielu serwisów internetowych. W zależności od tego, jak witryna jest zbudowana, może generować nawet setki tysięcy stron o zduplikowanej treści. Oczywiście najlepiej po prostu nie dopuścić do takiej sytuacji, ale niekiedy wymagane jest zastosowanie kodu rel = „cannonical”, czyli wskazania adresu strony podstawowej.

Kiedy stosujemy rel = „cannonical”

Patrząc pod kątem SEO, powinniśmy wystrzegać się wszelkich duplikatów stron i treści. Google promuje wyłącznie mocne i unikalne treści, a wykorzystywanie duplikatów może jedynie negatywnie wpłynąć na jakość witryny.

Sposobem na rozwiązanie problemu duplikacji stron – na przykład w przypadku sklepów internetowych – jest zastosowanie dodatkowego fragmentu kodu rel = „cannonical”, który robotom Google wskazuje pierwowzór – pierwszą stronę, na której są warte do zaindeksowania treści.

 

Kod rel = „cannonical” – gdzie się znajduje i jak go ustalić?

Dodanie kodu rel = „cannonical” polega po prostu na dopisaniu go w nagłówku HTML danej podstrony.

Przykładowo – sklep internetowy ma w swojej ofercie koszule męskie – w kratkę, kolorowe, jednolite, eleganckie i casualowe. W takim przypadku główną kategorią są „Koszule męskie”, a reszta stron różni się jedynie zawartością w postaci różnych produktów. To może być uznane za duplikację treści, jeśli na stronie znajdują się opisy lub inne teksty. W takiej sytuacji odpowiednim kodem rel = „cannonical” dla wszystkich podstron z określonym typem koszuli byłby:

<link rel=”cannonical” href=”https://sklepinternetowy.pl/odziez/meska/koszule/”>

 

Strony z duplikatem kodu rel = „cannonical”

Duplikacja w aspekcie SEO jest zła – jak się okazuje, również w przypadku kodów z adresami kanonicznymi. W takiej sytuacji roboty Google często to zupełnie ignorują i nie biorą pod uwagę żadnego z wpisanych adresów. To prowadzi jedynie do pogorszenia sytuacji w aspekcie pozycjonowania, ponieważ z jakiegoś powodu adresy kanoniczne zostały jednak ustalone.

Rozważanie budzi jednak kwestia, skąd mogą pojawić się duplikaty rel = „cannonical”. Dotyczy to przede wszystkim stron zbudowanych na zewnętrznych CMS – na przykład WordPress. Niektóre wtyczki automatycznie generują adresy kanoniczne i dodają je do kodu witryny. Nie analizują, czy wcześniej ktoś już je określał, czy nie.

Jedynym sposobem na weryfikację tego problemu jest sprawdzenie, czy w kodzie witryny nie występują zwielokrotnione znaczniki rel = „cannonical”. Jeśli tak, to trzeba je po prostu usunąć – ręcznie lub poprzez odnalezienie odpowiedzialnej za to wtyczki. Jeśli za sprawą duplikacji stoi wtyczka, to warto lepiej przyjrzeć się tematowi, ponieważ nawet ręczne usunięcie zduplikowanych adresów kanonicznych może nie rozwiązać problemu. Mogą pojawić się ponownie – na przykład podczas aktualizacji wtyczki lub z biegiem jej działania.

Zobacz również
Jak poprawnie stosować linkowanie wewnętrzne na stronie?
Jak poprawnie stosować linkowanie wewnętrzne na stronie?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.02.2025

Linkowanie wewnętrzne to kluczowy element optymalizacji SEO, który pozwala na lepsze indeksowanie witryny przez wyszukiwarki oraz poprawia nawigację dla...

Najlepsze strategie linkowania wewnętrznego w dużych serwisach
Najlepsze strategie linkowania wewnętrznego w dużych serwisach
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 03.02.2025

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z kluczowych elementów optymalizacji SEO w dużych serwisach internetowych. Odpowiednio zaprojektowana struktura linków nie tylko...

Dlaczego responsywność jest kluczowa dla SEO w 2025 roku?
Dlaczego responsywność jest kluczowa dla SEO w 2025 roku?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 07.01.2025

W 2025 roku responsywność stron internetowych odgrywa kluczową rolę w sukcesie strategii SEO. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii mobilnych,...

Jak wykorzystać dane strukturalne do poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania?
Jak wykorzystać dane strukturalne do poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania?
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 07.01.2025

W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji online, firmy i osoby prowadzące strony internetowe muszą stosować nowoczesne techniki, aby wyróżnić...

Lifecycle Marketing: Kompleksowy Przewodnik po Marketingu Cyklu Życia Klienta
Lifecycle Marketing: Kompleksowy Przewodnik po Marketingu Cyklu Życia Klienta
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 02.12.2024

W erze cyfrowej, w której konkurencja jest bardziej zacięta niż kiedykolwiek wcześniej, firmy muszą robić więcej niż tylko przyciągać...

User Interface (UI): Kompleksowy Przewodnik do Projektowania Intuicyjnych Interfejsów
User Interface (UI): Kompleksowy Przewodnik do Projektowania Intuicyjnych Interfejsów
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 02.12.2024

W świecie technologii, gdzie codziennie korzystamy z aplikacji, stron internetowych i urządzeń, User Interface (UI)pełni kluczową rolę w zapewnieniu...

Promowanie Wideo w Serwisach Społecznościowych: Klucz do Sukcesu w Cyfrowej Przestrzeni
Promowanie Wideo w Serwisach Społecznościowych: Klucz do Sukcesu w Cyfrowej Przestrzeni
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 02.12.2024

Wideo odgrywa dziś kluczową rolę w strategiach marketingowych marek i firm. W serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, TikTok,...

Tworzenie Edukacyjnych Filmów: Klucz do Efektywnej Nauki w Cyfrowej Erze
Tworzenie Edukacyjnych Filmów: Klucz do Efektywnej Nauki w Cyfrowej Erze
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 02.12.2024

W dobie dynamicznie rozwijających się technologii, edukacyjne filmy stają się jedną z najważniejszych form przekazywania wiedzy. Są atrakcyjne, interaktywne...

Video Marketing: Kompleksowy Przewodnik do Sukcesu w Erze Wizualnej
Video Marketing: Kompleksowy Przewodnik do Sukcesu w Erze Wizualnej
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 02.12.2024

W erze cyfrowej, gdzie uwaga konsumentów jest towarem deficytowym, video marketing staje się jednym z najpotężniejszych narzędzi w arsenale...