Duplikacja treści zdecydowanie jest tym, czego chcemy unikać. Wszelkie duplikaty lub powielanie podobnych do siebie stron jest z punktu widzenia pozycjonowania bardzo niekorzystne.
To szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych, gdzie poszczególne podkategorie z podobnymi przedmiotami mogą generować setki, a nawet tysiące stron o niemalże identycznej treści.
Bez wątpienia najczęściej stosowanym sposobem na rozwiązanie tego typu problemów jest wykorzystanie tak zwanego adresu kanonicznego, czyli podstawowego dla wszystkich bliźniaczych podstron. Wykonuje się to poprzez dodanie tagu <rel=”canonical”> do nagłówka HTML strony z odpowiednim adresem kanonicznym.
Na przykład dla podstrony https://mojsklep.pl/ubrania/koszule/zielone/ adres kanoniczny mógłby być ustawiony poprzez dodanie do nagłówka HTML fragmentu kodu: .
Dlaczego badamy strony z rel=”canonical”?
Podstawowym aspektem jest sprawdzenie, czy na stronie są używane kanoniczne adresy URL. Jeśli nie, to ważnym elementem optymalizacji SEO z pewnością będzie zweryfikowanie, czy w danym przypadku warto tego typu rozwiązanie zaimplementować.
W sytuacji, gdy na stronie zostały ustawione adresy kanoniczne, należy zweryfikować, czy dokonano tego poprawnie. Trzeba także sprawdzić, czy rel=”canonical” znajduje się wszędzie tam, gdzie powinien.
Audyt wykorzystania rel=”canonical” może być podstawą do szerszej analizy struktury i budowy strony, ponieważ bez wątpienia lepszym rozwiązaniem jest stworzenie takiego układu podstron, które nie będą źródłem duplicate content.