Początek adresu, który widzimy w pasku przeglądarki – HTTP lub HTTPS to protokoły komunikacji klienta z serwerem. Bez zagłębiania się w szczegóły techniczne należy wspomnieć tylko tyle, że pierwszy z nich jest protokołem, który nie zabezpiecza danych podczas przesyłania, a drugi je odpowiednio szyfruje.
Używanie bezpiecznego szyfrowania (czyli protokołu HTTPS) jest niezwykle istotne ze względu na bezpieczeństwo przesyłanych informacji. Warto zaznaczyć, że to dotyczy nie tylko stron, na których wykorzystywane są dane wrażliwe, ale właściwie wszystkich serwisów internetowych.
Dlaczego badamy wersje adresów z http oraz https?
Google i inne wyszukiwarki naprawdę cenią bezpieczeństwo, więc używanie protokołu https jest konieczne, jeśli zajmujemy się pozycjonowaniem strony. Brak certyfikatu SSL (zapewniającego połączenie https) może praktycznie zdyskwalifikować witrynę z osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Co wiecej, przy braku szyfrowanego połączenia wiele przeglądarek wyświetla użytkownikom groźnie wyglądający komunikat o niebezpieczeństwie. Większość osób w takiej sytuacji po prostu opuści stronę, co także ma znaczenie dla algorytmu pozycjonującego. To najprostszy sposób na utratę wartościowego ruchu.
Brak stosownej konfiguracji adresów z http i https może być również czynnikiem wpływającym bardzo negatywnie na pozycję witryny. Zaindeksowanie przez robota dwóch wersji – http://mojastrona.pl oraz https://mojastrona.pl może zostać przez algorytm sklasyfikowana jako duplikat strony i treści.
W trakcie audytu sprawdzamy przede wszystkim to, czy strona ma certyfikat SSL, czy są odpowiednie przekierowania i w jaki sposób prezentowana jest w internecie – z http czy https.