Wersje adresów z http oraz https – czym się różnią i czy to istotne?

Wersje adresów z http oraz https – czym się różnią i czy to istotne?

Początek adresu, który widzimy w pasku przeglądarki – HTTP lub HTTPS to protokoły komunikacji klienta z serwerem. Bez zagłębiania się w szczegóły techniczne należy wspomnieć tylko tyle, że pierwszy z nich jest protokołem, który nie zabezpiecza danych podczas przesyłania, a drugi je odpowiednio szyfruje.

Używanie bezpiecznego szyfrowania (czyli protokołu HTTPS) jest niezwykle istotne ze względu na bezpieczeństwo przesyłanych informacji. Warto zaznaczyć, że to dotyczy nie tylko stron, na których wykorzystywane są dane wrażliwe, ale właściwie wszystkich serwisów internetowych.

Dlaczego badamy wersje adresów z http oraz https?

Google i inne wyszukiwarki naprawdę cenią bezpieczeństwo, więc używanie protokołu https jest konieczne, jeśli zajmujemy się pozycjonowaniem strony. Brak certyfikatu SSL (zapewniającego połączenie https) może praktycznie zdyskwalifikować witrynę z osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Co wiecej, przy braku szyfrowanego połączenia wiele przeglądarek wyświetla użytkownikom groźnie wyglądający komunikat o niebezpieczeństwie. Większość osób w takiej sytuacji po prostu opuści stronę, co także ma znaczenie dla algorytmu pozycjonującego. To najprostszy sposób na utratę wartościowego ruchu.

Brak stosownej konfiguracji adresów z http i https może być również czynnikiem wpływającym bardzo negatywnie na pozycję witryny. Zaindeksowanie przez robota dwóch wersji – http://mojastrona.pl oraz https://mojastrona.pl może zostać przez algorytm sklasyfikowana jako duplikat strony i treści.

W trakcie audytu sprawdzamy przede wszystkim to, czy strona ma certyfikat SSL, czy są odpowiednie przekierowania i w jaki sposób prezentowana jest w internecie – z http czy https.

Zobacz również
Niekompletne wartości hreflang
Niekompletne wartości hreflang
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Trzeba zadbać o to, aby wszystkie wartości hreflang były uzupełnione. Jak już wspominaliśmy, jedynie pełna struktura dobrze zorganizowanych atrybutów...

Brakujące wartości „x-default”
Brakujące wartości „x-default”
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Atrybut w postaci „x-default” nie jest obowiązkowy, ale jak to często w przypadku pozycjonowania bywa – to dobra praktyka,...

Strony niekanoniczne z elementami hreflang
Strony niekanoniczne z elementami hreflang
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Zarówno atrybuty hreflang, jak i odnośniki kanoniczne wskazują pewną stronę robotom indeksującym, co może budzić pewne problemy. Jak wiadomo,...

Sprzeczne elementy hreflang
Sprzeczne elementy hreflang
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Atrybut hreflang musi być wypełniony zgodnie z określonymi zasadami. Niekiedy ktoś zrobi to błędnie – z różnych przyczyn. W...

Brakujące linki powrotne
Brakujące linki powrotne
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Poprawna budowa struktury atrybutów hreflang gwarantuje poprawne ich odczytywanie przez wyszukiwarki. Jeśli nie zostaną zachowane konkretne zasady, to roboty...

Nieprawidłowe adresy URL
Nieprawidłowe adresy URL
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Atrybuty hreflang zawierają adres URL, który musi być poprawny. Również w tym przypadku, jak w wielu innych, niekiedy dochodzi...

Nieprawidłowe kody języków
Nieprawidłowe kody języków
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Wszelkie kody języków muszą być zgodne z normami ISO 639-1 (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ISO_639-1_codes), jeśli strona posiada tylko różne wersje językowe.

Strony z elementami hreflang
Strony z elementami hreflang
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Weryfikacja poprawności użycia znaczników hreflang jest bardzo istotna. Wszystkie strony, które mają takie tagi zawarte w swoim kodzie, powinny...

Wersje językowe
Wersje językowe
Piotr Antoszek CEO IcomSEO / 28.03.2020

Obecnie świat jest tak ze sobą połączony, że wiele wersji językowych jest praktycznie obowiązkowym elementem nowoczesnej strony internetowej. W...